Skip to main content

KORVAUSTEN HAKEMINEN - SÄHKÖINEN ASIOINTI

IRIS - sähköinen asiointipalvelu

Lokomon Sairauskassa on ottanut käyttöön sähköisen asiointipalvelun. Palveluun pääset oheisesta linkistä:

https://lokomo.omasairauskassa.fi/

Sähköisen asiointipalvelun käyttöönotto edellyttää omien tietojen sähköisen käsittelyn hyväksymisen.
Tunnistautuaksesi palveluun tarvitset pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

IRIS- eAsioinnin käyttöönotto: 

Mene osoitteeseen https://lokomo.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu palveluun Suomi.fi-tunnuksilla (pankkitunnukset, mobiilivarmenne, varmennekortti).

Voit tehdä hakemuksia vasta, kun olet saanut sähköpostiisi viestin palveluun liittymisestä. Liittymisviestin saat muutaman arkipäivän sisällä (mikäli vahvistusta ei kuulu, tarkista myös roskaposti).

Iriksen kautta voit: 

- hakea korvausta sairauskassan sääntöjen mukaisista korvauksista
- seurata hakemuksen käsittelyn etenemistä
- tarkistaa omia korvaus- ja kertymätietojasi
- päivittää itse helposti ja luotettavasti osoite- ja tilitietosi
(HUOM! Jos muutat sähköpostiosoitetietosi Irikseen, se ei välity Sairauskassaan. Ilmoitathan siis muuttuneen sähköpostiosoitteesi myös Sairauskassan toimistolle).
- vastata korvauskäsittelyn lisäselvityspyyntöihin

Jos olet hakenut korvausta Iriksen kautta, eikä korvausta ala kuulua, niin tarkistathan sähköpostisi (myös roskapostin). Sairauskassa on voinut lähettää sinulle sähköpostilla hakemuksen täydennyspyynnön. Iris-palvelusta lähetetystä viestistä tulee ilmoitus jäsenen ilmoittamaan sähköpostiin (ei itse viestiä).

 

Sähköisen hakemuksen teko:

Skannaa tai kuvaa hakemukseesi liittyvät tositteet (kuitti, lasku, lähete) ja mene osoitteeseen https://lokomo.omasairauskassa.fi/ ja kirjaudu ohjelmaan.

Valitse Korvaukset välilehdeltä painike "Tee uusi korvaushakemus".
Seuraa kuvaruudulla olevia ohjeita.
Lisää tarvittavat liitteet.
Lähetä hakemus.

HUOM! Jos kuvaat asiakirjan kännykkäkameralla/kameralla:

Huomioi, että kuvaat asiakirjan, esim. laskun kaikki sivut.
Ota kuva niin, että kaikki kuitissa/laskussa olevat tiedot ovat mukana ja selvästi luettavissa.

Asiointikanavat sähköisen asiointikanavan käyttöönoton myötä: 

Sähköposti: Sähköisen asioinnin käyttöönoton myötä pyydämme välttämään hakemusten toimittamista sähköpostitse ja suosimaan sähköistä asiointia. Järjestelmän kautta toimitetut hakemukset ovat nopeammin ja tietoturvallisesti kaikkien toimihenkilöiden käsiteltävänä. Henkilökohtaisissa sähköposteissa tulostusta odottavat tositteet voivat viivästyttää korvauskäsittelyä. Neuvoa, ohjeita, kysymyksiä voit toki edelleen lähettää sähköpostilla Sairauskassan toimihenkilöille. 

Posti: Korvaushakemusten toimittaminen postitse Sairauskassalle on edelleen mahdollista: Lokomon Sairauskassa, PL 306, 33101 Tampere

Puhelin: Neuvoa, ohjeita ja kysymyksiä, niihin saat usein nopeimmin vastauksen soittamalla Sairauskassan toimihenkilöille.